dodano: 21 stycznia, 2022

Senior u stomatologa

Seniorzy stanowią szczególną grupę pacjentów gabinetów i klinik stomatologicznych. Niekiedy mają kłopoty ze wzrokiem lub słuchem, trudniej przyswajają otrzymane informacje, mają problemy z poruszaniem się – dlatego wymagają odpowiedniego podejścia ze strony całego zespołu stomatologicznego.
Statystyki Światowej Organizacji Zdrowia dowodzą, że w latach 2011-2012 gabinet dentystyczny odwiedził jedynie co czwarty starszy Polak, podczas gdy w Europie Zachodniej odsetek ten wynosi aż 80%. Jeśli jednak senior pojawi się już u dentysty, warto wiedzieć, w jaki sposób się z nim komunikować czy jak się nim zająć – osoby starsze wymagają bowiem zupełnie innego podejścia niż sprawni i ogólnie zdrowi pacjenci dorośli.
W pierwszej kolejności osoba w podeszłym wieku może potrzebować pomocy w poruszaniu się po klinice, np. wejściu po schodach lub usadzeniu się na fotelu stomatologicznym. Należy pamiętać, że u wielu seniorów pojawiają się ograniczenia w sprawności ruchowej, więc personel gabinetu powinien zadbać o to, aby pacjent w bezpieczny sposób wszedł do środka i z niego wyszedł. Dodatkowo, odrobina troski i życzliwości sprawi, że chętniej podda się on nieraz trudnemu leczeniu stomatologicznemu oraz wpłynie na pozytywną ocenę zarówno kliniki, jak i jej personelu.
Mając na względzie wcześniej wspominane ograniczenia sprawności ruchowej, należy zwracać uwagę na proponowane seniorom środki do higieny jamy ustnej czy metody i techniki dbania o zęby, dziąsła czy nawet protezę zębową. W pewnym wieku wykonywanie niektórych czynności higienizacyjnych staje się dla seniorów po prostu niemożliwe do wykonania pod względem manualnym, a nieudane próby stają się przyczyną niepotrzebnych nerwów i stresu.
Bardzo istotny aspekt to także forma komunikowania się z seniorem w gabinecie stomatologicznym. Choć wydawać się to może banalne, wiele osób starszych ma duże problemy ze wzrokiem czy słuchem, więc rozmawiając z nimi należy mówić nieco głośniej i wyraźniej niż zazwyczaj, a wszystkie zalecenia zapisywać dużymi, czytelnymi literami. Ogólnie, zapisywanie zaleceń dotyczących np. prawidłowej higieny protezy zębowej czy terminu kolejnej wizyty to bardzo dobre rozwiązanie. Pacjent może bowiem w każdej chwili sięgnąć po notatkę i przypomnieć sobie potrzebne informacje.
Właściwe podejście do pacjenta – w zależności od jego wieku, ogólnego stanu zdrowia i potrzeb – to wizytówka każdego gabinetu stomatologicznego. A nie ma lepszego sposobu na zachęcanie seniorów do regularnych wizyt u dentysty, niż profesjonalna opieka i życzliwość.

przejdź do następnego artykułu
projekt i wykonanie | Nośniki Reklamy