Aktualności

  1. Zęby mądrości

    03-07-2020
    • smarować obrzęk maściami łagodzącymi ból (także tymi dla ząbkujących dzieci)
    • płukać jamę ustną specjalnymi płukankami lub herbatką z szałwii,
      spożywać miękkie potrawy
    • wziąć tabletki przeciwbólowe
    • gdy ból jest długotrwały i silny, pójść do stomatologa.
  2. Zalecenia po zabiegu wybielania

    29-05-2020

    Po zabiegu wybielania zębów, w celu maksymalnego utrwalenia efektu wybielenia – zaleca się pacjentom przestrzeganie tzw. „białej diety”, która polega na spożywaniu jedynie niebarwiących pokarmów oraz napojów.

    Zaraz po wykonaniu procedury wybielania zębów nie można jeść przez dwie godziny. W temacie płynów – można pić w tym czasie tylko i wyłącznie wodę mineralną.
    Przez 48 godzin po zabiegu należy zrezygnować z pokarmów jak i płynów, które mają tendencję do barwienia – szkliwo zębów w tym okresie jest częściowo odwodnione i narażone na ponowne wchłonięcie barwników.
    Czego nie wolno jeść:
    • płyny ciepłe i zimne (m.in. kawa, herbata, soki, czerwone wino)
    • owoce (m.in. jagody, porzeczki, borówki, wiśnie)
    • warzywa (m.in. pomidor, papryka, marchewka, czerwona kapusta)
    • sery żółte a także twarogowe zawierające przyprawy
    • zupy (m.in. barszcz czerwony)
    • czekolada oraz produkty, które w swoim składzie mają kakao
    • przyprawy (m.in. curry, papryka, cynamon, kurkuma)
    • ciemne sosy (m.in. pieczeniowy, pomidorowy)
    • wędlina (jedynie można jeść drób)

    Co można jeść:
    • nabiał (m.in. sery twarogowe, jogurt, mleko, ser kozi, mozzarella, maślanki naturalne)
    • napoje (woda oraz mleko)
    • owoce (banany)
    • warzywa białe i z małą ilością barwników (m.in. ziemniaki, biała kapusta, biała fasola, kalarepa)
    • warzywa bez skórki (bakłażan, cukinia, ogórek)
    • mięso drobiowe (indyk, kurczak)
    • ryby
    • owoce morza (krewetki)
    • ryż, kasza jaglana, kasza jęczmienna
    • produkty zbożowe (m.in. białe pieczywo, otręby owsiane, makaron)

  3. Witamina D w stomatologii

    25-05-2020

    Witamina D jest niezbędna dla zdrowia naszego układu kostnego, dlatego przy poważnych jej niedoborach, dojść może do utraty gęstości kości, które stają się słabsze i bardziej podatne na złamania. Dotyczy to również naszych zębów. Pamiętajmy, że witamina D ma wpływ na efekty leczenia stomatologicznego.

    Korzyści z prawidłowego poziomu witaminy D w naszym organizmie:

    • Szybsze efekty leczenia ortodontycznego.
    • Szybsze gojenie po usuwaniu zębów.
    • Większa szansa przyjęcia implantów przez organizm.
    • Szybsza akceptacja protez i mostów.
    • Większa szansa uratowania zębów w paradontozie.
    • Zwiększona odporność i mniej infekcji (afty, opryszczka).
    • Lepsze samopoczucie.
  4. Kiedy leczenie protetyczne dla dziecka?

    15-05-2020

    Problem braków w uzębieniu może dotyczyć również małych dzieci. Najczęstszą przyczyną przedwczesnej utraty zębów mlecznych jest nieprawidłowe wyrastanie uzębienia stałego. Skutkiem tego często pojawiają się wady zgryzu, a w konsekwencji – konieczność późniejszego leczenia ortodontycznego, które nie we wszystkich przypadkach kończy się całkowitym sukcesem.

    Aby uniknąć powstania nieprawidłowości zgryzowych u dzieci z przedwcześnie usuniętymi zębami stosuje się leczenie protetyczne, które uzupełnia braki zębowe. Leczenie implantologiczne u młodocianych nie jest możliwe z uwagi na niezakończony proces wzrostu. Można z niego skorzystać dopiero po zakończonym rozwoju układu stomatognatycznego.

    W leczeniu protetycznym dzieci stosuje się uzupełnienia zębowe częściowe. Czasem jednak oprócz protezy konieczne bywa założenie specjalnej klamry, która stabilizuje uzupełnienie na podłożu protetycznym. Klamra ściągana jest po zakończonym okresie adaptacji dziecka do protezy — mniej więcej po 2-4 miesiącach.

    Założenie protezy na czas rozwoju układu stomatognatycznego ma wiele zalet. Między innymi umożliwia prawidłową mowę, artykulację oraz zapewnia właściwe funkcjonowanie stawu skroniowo-żuchwowego.

  5. Jabłka

    13-05-2020

    Jabłka to znakomite źródło naturalnych składników wspomagających prawidłowe funkcjonowanie jamy ustnej. Bardzo ważne jest, aby nie obierać jabłek ze skórki – powód jest banalny: w skórce zawarta jest największa ilość witamin, minerałów i innych cennych dla zdrowia składników – w tym kwercetyna, flawonoid, który oprócz właściwości antyutleniających potrafi również hamować namnażanie się wirusa opryszczki.

    Zjadając jabłka ze skórką nie tylko dostarczamy organizmowi substancji odżywczych, ale też i pomagamy naszym dziąsłom. Spożywanie nieobranych owoców to doskonały masaż dla dziąseł, który korzystnie wpływa na kondycję całej jamy ustnej. Ponadto, jedząc jabłka pozbywamy się osadu z zębów. Warto jednak zawsze po zjedzeniu jabłka przepłukać jamę ustną czystą wodą – aby usunąć kwasy, których w tym owocu nie brakuje.

    W stanach zapalnych jamy ustnej dobrze jest sporządzić naturalny płyn do płukania przygotowany ze skórek jabłka. Skórkę wystarczy zetrzeć na tarce i zaparzyć. Płynem należy płukać jamę ustną kilkukrotnie w ciągu dnia.

  6. Piękny uśmiech?

    06-03-2020

    Nasi praprzodkowie częściej niż współczesny człowiek żywili się roślinami i warzywami. Im bardziej zielone i chrupiące, tym zdrowsze dla zębów!

    Jarmuż – to źródło m.in. kwasu foliowego i wapnia. Wapń, jak wiemy, jest kluczowym składnikiem dla zdrowych zębów i kości.

    Herbata matcha – ma dobroczynne działanie dla zdrowia zębów i dziąseł. Jest niezwykle bogata w katechiny którym przypisuje się działanie antybakteryjne oraz przeciwgrzybiczne.

    Natka pietruszki – nazywana jest „królową witaminy C”, która jest niezbędna dla dobrej kondycji przyzębia.

    Szpinak – to liściaste warzywo jest pełne witamin i minerałów, m.in. żelaza, witaminy A, witaminy C i kwasu foliowego. Kwas foliowy będzie szczególnie istotny w leczeniu chorób dziąseł u kobiet w ciąży,

    Awokado – to kopalnia zdrowia dla jamy ustnej. Po pierwsze dlatego, że awokado należy do produktów o niskiej kwasowości, co oznacza, że możemy je jeść bez strachu o kondycję naszych zębów.

  7. Mocne i zdrowe dziąsła

    21-02-2020

    Myśląc o zdrowej jamie ustnej najczęściej bierzemy pod uwagę zęby. Nie powinniśmy zapominać również o dziąsłach. Choroby dziąseł często zaczynają się bardzo niewinnie, przez co łatwo zignorować ich pierwsze objawy. Niestety zaniedbanie tej części jamy ustnej może przysporzyć wielu problemów w przyszłości. Może dojść do zapalenia dziąseł czy przyzębia. Pamiętajmy, że codzienne mycie zębów pozwala usunąć odkładającą się na nich płytkę nazębną. Regularne wizyty u stomatologa i zdejmowanie kamienia nazębnego również wspierają zdrowie dziąseł. Nie ignorujmy także wszelkich innych nieprawidłowości, jakie zaobserwujemy. Niesmak w ustach czy nieświeży oddech też mogą być przyczyną poważnej choroby, warto więc skonsultować te objawy ze stomatologiem.

  8. Wybór pasty do zębów dla dziecka

    07-02-2020

    Wybierając pastę do zębów, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na stężenie jonów zawartego w niej fluoru. Dzieci do 6. roku życia nie powinny stosować tych samych past, co dorośli, gdyż zawierają one zbyt dużą dla nich ilość związków fluoru. Fluor, tak jak witaminy i wiele innych leków, stosowany w nadmiarze może być szkodliwy.

  9. Wielkie życiowe wydarzenie

    31-01-2020

    Utrata pierwszego mlecznego zęba to kamień milowy w życiu dziecka. Zwykle wiąże się z pozytywnymi emocjami i doświadczeniami. Jednak to jak dziecko podchodzi do tego wydarzenia w dużym stopniu zależy od wcześniejszych wizyt u dentysty i nastawienia rodziców.

    Zwykle pierwszy mleczak wypada w wieku sześciu lat. Jego utrata to pierwsza biologiczna zmiana w organizmie, jaką dzieci świadomie przeżywają. A towarzyszą jej mieszane uczucia – radość z faktu, że rosną, ale też strach z powodu utraty zęba. 

  10. Rodzynki jako oręż w walce z próchnicą?

    13-01-2020

    Rodzynki mogą być całkiem skuteczną bronią w walce z próchnicą, a to za sprawą substancji, które zawierają. Te suszone owoce bogate są w kwas oleanolowy, aldehyd oleanolowy oraz 5-hydroksymetyl-2-furfural, które zwalczają bakterie próchnicotwórcze, a także periodontogenne.

    Ponadto cukier, którego w rodzynkach nie brakuje, podobnie jak w winogronach, to nie sacharoza (uznawana za głównego winowajcę próchnicznych ubytków w zębach), ale cukry proste czyli glukoza i fruktoza. A te są znacznie mniej szkodliwe dla zdrowia jamy ustnej.