Aktualności

  1. Profilaktyczne wizyty u dentysty

    15-10-2021

    Zbyt rzadkie kontrole stanu uzębienia mogą skutkować rozwojem poważnych problemów w jamie ustnej. Wielu pacjentów umawia się do stomatologa dopiero wtedy, gdy zaczyna czuć nieprzyjemne dolegliwości, takie jak ból czy nadwrażliwość. Niestety nawet jeśli na co dzień ich nie odczuwamy, to wcale nie świadczy o tym, że zęby są zdrowe. Rozwijająca się próchnica często nie daje żadnych symptomów. Dopiero wizyta kontrolna u dentysty pozwala na wykrycie schorzeń. Zdiagnozowane na wczesnym etapie pozwolą na uniknięcie długiego, nieprzyjemnego leczenia, zazwyczaj związanego z wysokimi kosztami.

    Dlaczego należy regularnie kontrolować stan uzębienia?

    Nawet bardzo dokładna i prawidłowa higiena jamy ustnej, nie daje gwarancji, że nie dojdzie do rozwoju chorób. Dlatego tak istotne są systematyczne przeglądy profilaktyczne, które pozwalają zachować zdrowie jamy ustnej i wcześnie wykryć ewentualne nieprawidłowości. Pierwsze objawy są zazwyczaj nie do wychwycenia w domowych warunkach. Zmiany bywają niezauważalne, nie powodują dyskomfortu i innych przykrych oznak. Pojawiające się białe plamy, które mogą świadczyć o rozwoju próchnicy, często umiejscawiają się na styku zębów. Dopiero podczas wizyty kontrolnej, po dokładnym oczyszczeniu ich powierzchni, dentysta jest w stanie określić etap zaawansowania schorzenia. Zazwyczaj przebarwienia są bagatelizowane przez pacjentów, którzy nie wiedzą, że mogą one świadczyć o poważnym i tak powszechnym problemie. Nieleczone lub wykryte w bardzo zaawansowanym stadium ubytki, prowadzą do widocznych zmian, obumarcia zęba, a nawet jego utraty.

    Warto korzystać z możliwości stomatologii zachowawczej i wyznawać zasadę: “lepiej zapobiegać, niż leczyć”. Regularne wizyty kontrolne i profilaktyka znacząco minimalizują ryzyko wystąpienia poważnych chorób jamy ustnej. Leczenie endodontyczne (kanałowe), które trzeba wdrożyć, gdy próchnica jest już zaawansowana, wiąże się z kilkukrotnymi wizytami, a co za tym idzie, także większymi kosztami.

    Co ile należy umawiać się na wizytę do dentysty?

    O częstotliwości wizyt profilaktycznych decyduje dentysta, w zależności od indywidualnych zaleceń ustalonych dla danego pacjenta. Przyjmuje się jednak, że osoby dorosłe powinny odwiedzać gabinet stomatologa przynajmniej raz na pół roku. Jeśli stan zębów i dziąseł zaniepokoi lekarza lub stwierdzi on, że kolejne badania należy wykonać wcześniej, zaordynuje kolejną kontrolę, w krótszym odstępie czasu niż sześć miesięcy.

    Ogólnie przyjęte wytyczne zależne są także od wieku pacjenta. Dzieci, które nie mają jeszcze stałego uzębienia powinny pojawiać się u dentysty co trzy miesiące, chyba że zaleci on inaczej. Słabsza mineralizacja mleczaków może przyczynić się do szybszego rozprzestrzenia się próchnicy.

    Pierwsza konsultacja powinna odbyć się nie później niż do 18 miesiąca życia. Wizyta adaptacyjna pozwoli na ocenę prawidłowości budowy szczęki oraz przebiegu procesu ząbkowania. Zwykle nie wiąże się ona z nieprzyjemnymi czynnościami dla dziecka, dlatego pozwala także na oswojenie się malucha z gabinetem dentystycznym.

  2. Cytrusy i ich wpływ na nasze zęby

    08-10-2021

    Nawyk jedzenia owoców nie jest tak popularny w dzisiejszym społeczeństwie, jak wielu by tego chciało. Obecnie dominują na świecie słone i słodkie przekąski, fast foody, napoje słodzone i kolorowe, które nam smakują i dają nam przyjemność. Również warzywa nie cieszą się uznaniem większości ludzi, bo ich smak wydaje się mało zadowalający nasze podniebienia. Kwestia odpowiedniej i zbilansowanej diety od wielu lat staje się tematem numer jeden dla różnej maści trenerów personalnych i dietetyków. Z jednej strony ludzie cierpią z powodu nadwagi i nie podoba im się jej obecność w ich życiach, a z drugiej nie czują się zmotywowani do zmiany przyzwyczajeń i zadbania o własne ciała. Jedzenie warzyw i owoców w tym przypadku jest kluczowe dla zdrowego życia i dostarczania swojemu ciału witamin, które są znacznie bardziej wartościowe, niż popularne suplementy diety, dostępne w aptekach. Jednak nie wszystkie owoce i warzywa dają nam jedynie korzyści i zdrowie. Są takie przykłady, które udowadniają, że podczas jedzenia pewnych naturalnych produktów cierpi nasze ciało, a dokładniej zęby.

    Chodzi o popularne i w miarę lubiane cytrusy, które chętnie dodaje się do różnego rodzaju ciast, deserów, lub które zjada się osobno, albo dodaje się je do koktajli. Cytrusy z całym swym bogactwem witaminowym, a przede wszystkim z zawartością witaminy C są równocześnie silnym środkiem, który niszczy szkliwo znajdujące się na zębach ludzi z racji swojej kwaśności. A zęby nie lubią środowiska kwaśnego, bo są podatniejsze na działanie bakterii i stają się wrażliwsze na ciepło lub zimno. Oczywiście nie jest to żaden pretekst dla osób, które stronią od zdrowych rzeczy, by uważać cytrusy za produkty, których spożywać nie wolno i by trzymać się starych nawyków żywieniowych, bo i picie słodzonych napojów gazowanych również powoduje uszkodzenie szkliwa zębów. Przy czym w przypadku cytrusów liczy się ich wartość dla naszego ciała, która udowodniona jest pod postacią zwiększonej odporności i zawartych w nich naturalnych cukrów, które są znacznie zdrowsze dla naszego ciała. Ale te cukry również negatywnie oddziałują na szkliwo zębów.

    Pamiętać należy o tym, że nie można szczotkować zębów bezpośrednio po zjedzeniu cytrusów lub wypiciu soku z nich przyrządzonego. W ten sposób można poważnie uszkodzić zęby i wpłynąć na ich słabą kondycję. Zalecane jest, by po stworzeniu w ustach środowiska kwaśnego, spożyć produkty, które są mocno zasadowe, czyli dla przykładu różnego rodzaju nabiał. Dobrą metodą na przywrócenie zębom właściwego pH jest wypłukanie ust wodą. W ten sposób stworzy się z powrotem warunki idealne dla naszych zębów i szkliwa. Trzeba jednak o tym pamiętać i zdawać sobie sprawę z tego, jak cytrusy mogą wpłynąć na stan naszych zębów. Oczywiście ich oddziaływanie na szkliwo nie jest żadnym argumentem przemawiającym za tym, by z nich całkowicie zrezygnować w przypadku naszej diety. Bo równie dobrze musielibyśmy zrezygnować ze słodyczy czy produktów zawierających w sobie skrobię, czyli z większości rzeczy, które tak bardzo lubimy jeść każdego dnia.

    Świadomość pewnych faktów jest bardzo pomocna w przypadku codziennego dbania o nasze zęby. Zdrowie całego naszego ciała jest bardzo ważne, dlatego należy odpowiednio się odżywiać i stosować dietę uwzględniającą w sobie różnorodne produkty, które w większości powinny być naturalne. Z drugiej jednak strony z niektórych rzeczy zrezygnować po prostu nie potrafimy, dlatego czasem można nauczyć się z nimi żyć. Po spożywaniu cytrusów dla przykładu nie należy szczotkować zębów, bowiem doprowadzić to może do ich uszkodzenia. Należy wtedy przywrócić w ustach odpowiednie pH, które zagwarantuje naszemu uzębieniu doskonałe warunki do samoobrony przed bakteriami. Bo mało kto wyobraża sobie świadome rezygnowanie z jedzenia cytryn, pomarańczy, mandarynek czy kiwi w ramach słodkich i zdrowych przekąsek, które dają naszemu ciału witaminy. Tak samo, jak mało kto ma zamiar zrezygnować ze słodzonych napojów gazowanych, chociaż w tym przypadku wyszłoby to tylko na zdrowie.

  3. Nitkowanie zębów

    01-10-2021

    Nitkowanie zębów powinno być stałym elementem codziennej pielęgnacji jamy ustnej. Ważne jest systematyczne korzystania z nici dentystycznej i prawidłowa technika czyszczenia przestrzeni między zębami. Niewłaściwe nitkowanie może zamiast pomóc zaszkodzić, np. wywołać ból i krwawienie dziąseł.Powinno się to robić przynajmniej raz dziennie. Nieważne – rano, czy wieczorem, byle systematycznie. Raczej przed szczotkowaniem zębów (choć są też zwolennicy odwrotnej kolejności). Nić użyta jako pierwsza pozwala skuteczniej usunąć resztki jedzenia i bakterie z przestrzeni między zębami a także płytkę nazębną. Nitkowanie pomaga w zapobieganiu próchnicy. Samo szczotkowanie zębów, nawet bardzo staranne i częste nie przyniesie takiego efektu.

  4. Higiena zębów przy karmieniu piersią

    17-09-2021

    Po ciąży i urodzeniu dziecka mogą pojawić się problemy z zębami. Ciąża zwykle bardzo je osłabia, a dodatkowo wiele kobiet – zupełnie niesłusznie – rezygnuje z wizyt u dentysty w czasie 9 miesięcy ciąży. Zobacz, jak wzmocnić zęby po ciąży oraz jak właściwie pielęgnować zęby po porodzie.
    Kobiece zęby mogą być osłabione po ciąży. Skutkuje to silniejszą próchnica, a nawet ukruszaniem się zębów. Dlaczego tak się dzieje? Kiedyś sądzono, że to kwestia „podbierania” wapnia przez rozwijający się płód, dziś wiadomo, że niestety to raczej skutek złej higieny zębów w czasie ciąży i w połogu.
    Po urodzeniu dziecka większość kobiet skupia się właśnie na maluszku, a przecież nie wolno ci zapomnieć o sobie. Musisz dbać o siebie i swoje zdrowie także wtedy, gdy jesteś już młodą mamą. Przypominamy więc, jak ważna jest troska o zęby po ciąży i jak wzmocnić osłabione po ciąży zęby.Tak jak po połogu powinnaś iść na wizytę kontrolną do ginekologa, tak samo po urodzeniu dziecka konieczna jest wizyta u dentysty. Ciąża to bardzo trudny czas dla zębów. Często następuje osłabienie zębów po ciąży, więc są one bardziej podatne na próchnicę.
    Po ciąży trzeba więc odwiedzić stomatologa, który oceni stan zębów i zaleci lub wykona niezbędne zabiegi. Wizyty u dentysty powinny odbywać się nie rzadziej niż co sześć miesięcy. Istotne są również wizyty u higienistki stomatologicznej, połączone z usuwaniem kamienia i osadu nazębnego.
    Zabieg powinien być wykonywany regularnie, przynajmniej dwa razy w roku – pamiętaj o tym także teraz, gdy masz dużo zajęć przy dziecku. Ale troska o zęby po ciąży to przede wszystkim profilaktyka. Zobacz, co możesz i powinnaś sama robić na co dzień, aby mieć zdrowy i piękny uśmiech.Wapń to podstawowy składnik mineralny kości i zębów. Sole wapnia wchodzą w skład kośćca i zębów, zapewniając im twardość i wytrzymałość. Kobieta karmiąca piersią powinna dostarczać z dietą 1200–1300 mg wapnia dziennie.
    Dobrymi źródłami tego pierwiastka są: mleko i produkty mleczne (żółty ser, jogurt, kefir), sardynki i szproty jedzone z ośćmi, szpinak, jarmuż, suszone figi, ziarna sezamu, migdały i orzechy.
    Niedobór wapnia może się odbić negatywnie na zdrowiu twoim i twojego dziecka. Aby temu zapobiec, powinnaś stosować suplementację preparatami zawierającymi wapń. Dotyczy to zwłaszcza kobiet z nietolerancją laktozy lub alergią na białka mleka krowiego.
    Wapń jest najlepiej przyswajalny z suplementów zawierających ten pierwiastek w postaci chelatów aminokwasowych, wodorofosforanu, octanu, węglanu, cytrynianu, glukonianu lub mleczanu wapnia.

  5. Jogurty i sery chronią przed demineralizacją

    10-09-2021

    Przetwory mleczne to podstawowe źródło wapnia, od którego zależy kondycja naszych zębów. Gdy dostarczamy organizmowi za mało tego składnika, czerpie go z zapasów zgromadzonych w kościach i zębach, w ten sposób stopniowo je osłabiając. Zdemineralizowane zęby są bardziej narażone na próchnicę i złamanie. Bogatym źródłem wapnia są jogurty naturalne bez dodatku cukru. Zawarte w nich bakterie kwasu mlekowego dodatkowo wpływają korzystnie na prawidłową florę przewodu pokarmowego, w tym jamy ustnej. Prawidłowa flora bakteryjna w ustach zmniejsza ryzyko zakażeń grzybiczych i jest naturalną ochroną przed szkodliwymi bakteriami. Najwięcej wapnia zawierają żółte sery, ale są bardzo kaloryczne. Dlatego lepiej jeść je z umiarem: 2–3 plasterki 2 lub 3 razy w tygodniu.

  6. Szczoteczka soniczna czy elektryczna?

    03-09-2021

    Szczoteczka soniczna czy elektryczna (z okrągłą główką) – różnice i podobieństwa

    Zapewne większość z nas pamięta z najmłodszych lat tylko zwykłe szczoteczki, które w bardziej oficjalnym języku zwane są manualnymi. Szczoteczka elektryczna z okrągłą główką od zwykłych odróżnia się już na pierwszy rzut oka. To ze względu na jej charakterystyczną okrągłą główkę, która wykonuje dwa lub trzy rodzaje ruchów, w zależności od modelu. Modele z dwoma ruchami wykonują do 10.5 tyś ruchów na minutę (oscylacyjno-rotacyjnych), a modele z trzema ruchami wykonują dodatkowo 48 tyś. pulsacji (ruchy oscylacyjno-pulsacyjno-rotacyjne).

    Szczoteczka soniczna czy elektryczna (z okrągłą główką) – czym tak właściwie się różnią? Soniczna także wymaga elektryczności, a więc w ujęciu technicznym zarówno szczoteczki z okrągłą główką, jak i szczoteczki soniczne są elektryczne. Co bardzo ważne jednak, szczoteczki te różnią się między sobą przede wszystkim wykorzystywaną technologią czyszczenia, kształtem główki oraz ruchami wykonywanymi przez główkę.

    Szczoteczki soniczne są bardzo młode, jest to nowoczesna technologia. Różnią się od elektrycznych z okrągłą główką także wizualnie i łatwo już na pierwszy rzut oka stwierdzić, która jest która. Soniczne mają główkę o podłużnym kształcie, która przypomina ten znany nam bardzo dobrze od dziecka ze szczoteczki manualnej.

    Szczoteczki soniczne działają na zasadzie drgań powodowanych przez fale dźwiękowe. Niektóre szczoteczki soniczne wykonują nawet 62 tys. ruchów na minutę – żaden człowiek nie jest w stanie poruszać w takim tempie zwykłą szczoteczką. Aby lepiej zobrazować tę szybkość: dwie minuty mycia zębów taką szczoteczką odpowiada całemu miesiącowi mycia zębów szczoteczką manualną.

    Ruch wykonywany przez szczoteczki soniczne może być wymiatający (lewo-prawo), lub też wymiatająco-pulsacyjny (lewo-prawo oraz góra-dół), co jest zależne od tego jaką markę szczoteczki sonicznej wybierzemy. Co ważne, na rezultaty czyszczenia szczoteczki sonicznej wpływa gęstość, jakość i rozłożenie włosia na końcówce, która również różni się w zależności od producenta.

    Jakie są efekty czyszczenia zębów szczoteczką soniczną, a jakie szczoteczką elektryczną (z okrągłą główką)?

    Szczoteczki elektryczne z okrągłą główką usuwają do 100% więcej płytki bakteryjnej niż szczoteczka manualna. Te droższe, nierzadko kosztujące w okolicach 1000 zł, posiadają aplikację na telefon, która śledzi pokrycie obszarów jamy ustnej podczas szczotkowania. Zamontowany w szczoteczce czujnik siły nacisku informuje o zbyt silnym docisku szczoteczki do zębów, a timer informuje, czy czyścimy zęby wystarczająco długo. Okrągłą główkę należy wymieniać co 3 miesiące, ponieważ ulega ona zużyciu przy każdym myciu zębów.

    Szczoteczki soniczne są znane ze swoich rewelacyjnych efektów czyszczenia. Spójrzmy na możliwości szczoteczki sonicznej od znanego producenta – Philips Sonicare. W porównaniu do szczoteczki manualnej, Philips Sonicare usuwa do 10 razy więcej płytki bakteryjnej, także w miejscach trudno dostępnych[1] i poprawia zdrowie dziąseł w 2 tygodnie[2]. Większość szczoteczek sonicznych posiada czujnik siły nacisku na zęby i dziąsła, który wspiera naszą technikę szczotkowania, oraz zaawansowany timer odmierzający dwie minuty zalecane przez dentystów.

  7. Algi, czyli wodorosty minerały i dobre bakterie

    27-08-2021

    Zawierają mnóstwo makro- i mikroelementów, w tym ważnego dla zębów wapnia, fosforu, fluoru, wysokiej jakości białka, a także witamin. W niektórych algach (np. wakame, hijiki) jest 10 razy więcej wapnia niż w mleku. Dodatkowo na powierzchni tych roślin rozwijają się bakterie, które produkują enzymy chroniące zęby przed rozwojem próchnicy i zakażeniami błony śluzowej jamy ustnej. Wodorosty można jeść na surowo, podsmażać, gotować.

  8. Dlaczego krwawią dziąsła? Przyczyny krwawienia z dziąseł

    20-08-2021

    Krwawienia z dziąseł pojawiają się przy myciu zębów lub w czasie gryzienia twardych pokarmów. Powodem mogą być mechaniczne uszkodzenia dziąseł, ale też stany zapalne czy parodontoza. Są także inne, bardzo poważne przyczyny krwawienia dziąseł, takie jak: choroby wątroby, cukrzyca lub niedokrwistość. Sprawdź, jakie jeszcze mogą być przyczyny krwawienia z dziąseł.
    Krwawienie z dziąseł, podobnie jak inne rodzaje krwawień, jest zaliczane do zaburzeń krzepnięcia krwi. O tej dolegliwości zawsze należy poinformować lekarza. Leczeniem przyczyny krwawień powinien zająć się odpowiedni specjalista – nie zawsze stomatolog.
    Niedokrwistość (anemia) może być przyczyną krwawienia z dziąsełPowodem niedokrwistości może być zarówno niedobór żelaza spowodowany niewłaściwym odżywianiem, jak i wytwarzanie przez organizm zbyt małej ilości płytek krwi, zaburzenia krzepnięcia, krwawienie wewnętrzne, a nawet nowotworowe choroby krwi, np. białaczka.
    Cukrzyca może się objawiać krwawieniem z dziąsełChociaż częściej u diabetyków występują pleśniawki, ropniaki przyzębne lub zakażenia drożdżakowe. Dla cukrzycy charakterystyczne jest bardzo oporne reagowanie organizmu na leczenie schorzeń jamy ustnej
    Niedobór witamin może powodować krwawienie z dziąsełGdy dziąsła zaczynają krwawić, można przypuszczać, że w organizmie brakuje witaminy C oraz K. Niedobór witaminy C zwykle jest związany z niewłaściwym żywieniem, brakiem w diecie warzyw i owoców. Przyczyną niedoboru witaminy K może być wyjałowienie przewodu pokarmowego, spowodowane długą kuracją antybiotykową (witamina K powstaje bowiem w jelicie grubym). Złe wchłanianie witaminy K może być też spowodowane zahamowaniem odpływu żółci.

  9. Jabłka, najzdrowsze owoce dla zębów

    13-08-2021

    Owoce są skarbnicą witaminy C i składników mineralnych, które korzystnie wpływają na kości. Mają one jednak swoje minusy. Zawierają sporo cukru, który jest pożywką dla bakterii wywołujących próchnicę. Dotyczy to zwłaszcza owoców słodkich, jak winogrona czy czereśnie. W niektórych owocach mimo ich słodkiego smaku jest też dużo kwasów. Bogate w kwasy są cytrusy. Substancje te mogą niszczyć szkliwo, zwiększając ryzyko próchnicy i wywołując nadwrażliwość zębów. „Niebezpieczne” są owoce, które mają drobne pestki – kaleczą dziąsła i zalegają w szczelinach. Owocem idealnym dla zębów są jabłka. Nie za słodkie, nie za kwaśne, dostarczają cennych składników i spełniają dodatkowo ważną funkcję: naturalnie oczyszczają jamę ustną. Jedząc jabłko, pobudzamy wydzielanie śliny, która wypłukuje resztki jedzenia z przestrzeni między zębami i chroni zęby przed działaniem cukrów i kwasów. Ale ze względu na walory zdrowotne trzeba jeść wszystkie owoce, przestrzegając kilku zasad, które pozwolą uniknąć kłopotów z zębami. Najlepiej zjeść od razu porcję, a nie podjadać przez cały dzień – w ten sposób zmniejsza się zagrożenie próchnicą. Po zjedzeniu owoców odczekaj przynajmniej pół godziny, zanim umyjesz zęby. Robiąc to od razu, dodatkowo narazisz je na demineralizację szkliwa. Zaleca się picie soków przez słomkę, by zmniejszyć jego kontakt z zębami. Resztki owoców i pestki usuniesz nicią dentystyczną.

    Pamiętaj, że nawet najlepsza dieta nie zastąpi dokładnego oczyszczania zębów szczoteczką i pastą.

  10. Napoje, które niszczą nasze zęby

    30-07-2021

    Mocna kawa, herbata, napoje typu cola sprzyjają demineralizacji zębów i powodują odkładanie się żółtobrunatnego osadu, więc zęby nie wyglądają estetycznie. Osadu nie można się pozbyć, normalnie myjąc zęby. Pomagają pasty dla palaczy, ale żeby definitywnie go usunąć, chroniąc zęby i dziąsła, trzeba regularnie czyścić zęby w gabinecie stomatologicznym, najlepiej raz na 6 miesięcy.